نقش و جایگاه گروه های آموزشی در توسعه یادگیری معلمان
مقدمه
در دوره ای که ما در آن زندگی می کنیم ، ضرورت آینده نگری
توأم با برنامه ریزی دقیق و برخاسته از اشراف به مسایل آموزش و پرورش ، به طور
آشکار ، بیش از هر زمینه دیگر مطرح می شود . زیرا در هر جامعه ، آموزش و پرورش سنگ
زیر بنای توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی است و بررسی عوامل مؤثر درترقی
و پیشرفت جوامع توسعه یافته بیانگر آن است که همة این کشورها از آموزش و پرورش
کارآمد برخوردار بوده اند . با نگاهی به تاریخ اقوام و ملل گذشته این واقعیت آشکار
می شود که شکوفایی و درخشش آنها با رشد و پویایی نظامهای آموزشی همراه بوده است .
آموزش و پرورش از دیرباز ، نقشی اساسی درتداوم و بقای
جامعه بشری ایفا کرده است . آداب و رسوم ، اعتقادات و ارزشها ، نگرشها و رفتارها ،
دانش ها و مهارتهای جامعه از طریق فراگردهای پرورش و آموزش قابل انتقال و دوام بوده
اند. امروزه جریان پرورش کودکان ، در خانواده آغاز می شود ، ولی به زودی ، سازمانی
اختصاصی ، یعنی مدرسه ، مسؤولیت ایفای این وظیفه را رسماً بر عهده می گیرد
.
برای دستیابی به آموزش و پرورشی مطلوب و هدفمند ، باید با
بینشی عمیق متکی بر مطالعات جامع و با حصول صلاحیت های کاملاً تخصصی و حرفه ای و
فعالیت هایی جهت دار و با در نظر گرفتن جنبه های مختلف به برنامه ریزی پرداخت .
برای این برنامه ریزی باید پشتوانه ای عظیم از فلسفه ، فرهنگ ، دانش ، مهارت و
دستاوردهای نوین علوم و فنون و با بکارگیری ابزارها و روشهای جدید ، فراهم آورد تا
ضمن پاسخگویی به نیازها ، مشکلات و تقاضاهای موجود ، به نتایج بهتر و غنی تری دست
یافت .
ماهیت سازمانهای آموزشی به گونه ای است که در آنها امکان
به کارگیری از مزایای فعالیتهای گروهی در اشکال مختلف آن وجود دارد ؛ مدیریت در
آموزش و پرورش به لحاظ آنکه با منابع انسانی
بیان مسأله
جهان معاصر ، نقش و ارزش ویژة آموزش و پرورش و جایگاه خاص
آن را در پیشبرد اهداف انسانی و رشد جامعه را به خوبی دریافته و بیشترین تلاش و
کوشش خویش را در این راه صرف کرده است . از این رو باید بر این باور تأکید داشت که
مدرسه به عنوان نهادی اجتماعی ، کانون اصلی و سرچشمه پیشرفتها و یا عقب ماندگی ها
در یک جامعه است . در واقع علل پیشرفت و رکود هر جامعه را باید در تار و پود آموزش
و پرورش آن جامعه ریشه یابی و جستجو کرد .
آموزش و پرورش ما محتاج شکستن حصارهای سنتی می باشد که بر
اساس آنها معلمان باید همة وقت زندگی حرفه ای خود را داخل کلاسها صرف کند و پیشرفت
حرفه ای به هیچ چیزی بیش از این نیاز ندارد . اگر بنا باشد مدارس مکانهایی برای
پیشرفت و تشخیص قوا و قابلیتهای دانش آموزان باشد متقابلاً باید مکانهایی برای
پیشرفت و تشخیص قوا و قابلیتهای معلمان نیز باشد(مهر محمدی،1371). گروههای آموزشی
به عنوان اعضاء جامعه دبیران با داشتن جایگاهی رسمی و به عنوان یک تشکل تخصصی
برخاسته از جامعة دبیران ، سعی در بر آوردن بخشی از نیازها و انتظارات جامعه آموزشی
دارد . این مجموعه علاوه بر مسؤولیت های فوق وظیفه دارند بنیان های علمی ، ابزاری و
تکنولوژیکی سیستم های آموزشی را بررسی ، کنترل[1] و ارزشیابی[2] نمایند و با طراحی[3] ، سازماندهی[4] ، برنامه ریزی[5] و اعمال اصل هدایت و رهبری
آموزشی[6] به حمایت
از سایر دبیران و دانش آموزان که از ارکان صلی آموزش و پرورش هستند بپردازند ، در
صورتیکه آنها بتوانند این وظایف را به خوبی به اجرا در آورند ، به بهبود کمیت ها و
رشد و توسعه کیفیت های آموزشی کمک شایانی خواهند نمود .
بی شک گروههای آموزشی از مصادیق بارز گروههای
رسمی[7] در آموزش و
پرورش محسوب می شوند،زیرا از طرف بالاترین ارکان نظام آموزشی یعنی وزارت آموزش
و پرورش، تشکیلات ، ساختار ، قوانین و وظایف آنان در قالب دستورالعمل ها و بخشنامه
ها تعیین و ابلاغ شده و دارای اهداف ، وظایف ، مسؤولیت ها ، اختیارات ، جایگاه
ستادی ، قواعد و مقرراتی برای گزینش نیروها می باشد و باید براساس دستور کار ، روش
ها و برنامه های خاص عمل نمایند و با دبیران و سایر عناصر دست اندرکار ارتباطی
مناسب برقرار نمایند تا بتوانند مؤثر باشند .
گروههای آموزشی به عنوان مجامع آموزشی ، پرورشی و پژوهشی
با این اندیشه بوجود آمده است که ضمن برقراری ارتباط سازنده بین دبیران ، زمینه
استفاده از تجارب و اطلاعات علمی و فنی و آموزشی در روشهای تدریس ، گسترش اطلاعات
تخصصی ، کاربرد وسایل آموزشی و کمک آموزشی ، بهره گیری صحیح از وسایل و امکانات
سمعی و بصری ، به کارگیری اصول و روشهای صحیح ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، تقویت زمینه
پژوهش ، تحقیق و بررسی علل و افت تحصیلی و مسایل و مشکلات
آموزشی و پرورشی دانش آموزان و در نهایت با بهره گیری از
اطلاعات روانشناسی و ایجاد رقابت سالم بین دبیران ، دانش آموزان را در جهت بهبود
کیفیت آموزشی و پرورشی آماده .
بر اساس دستورالعمل جامع گروههای آموزشی متوسطه ( 1377 )
رویکردهای زیر از جمله مواردی هستند که به طور خاص برای گروههای آموزشی در نظر
گرفته شده اند : « بهبود کیفیت آموزشی[8] ، تکامل تدریجی هدفهای آموزشی ، تعیین
راهبردهای تحول به منظور تغییر مهارت های ادراکی ، فنی و حرفه ای معلمان ( دانش ،
بینش و منش ) ، التفات بیشتر به تجربه های معلمان در برنامه ریزی جهت سازماندهی
تجارب بدیع آموزشی و پرورشی ، تقویت و انسجام زمینه های علمی آموزشی معلمان ، نظم
بخشیدن به فعالیت ها و عناصر متنوع نظام آموزشی متوسطه ، ایجاد انسجام بین اهداف ،
عناصر برنامه درسی و روشهای تدریس[9] و ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی ، اهتمام در روش
شناسی و روش شناخت علوم ، مسأله یابی و جستجوی روشهای نو برای حل مسایل آموزش
متوسطه ، ترویج مدیریت متبنی بر تحقیق و پژوهش ، کاربست نتایج تحقیقات و پژوهش های
علوم تربیتی ، تمرکز زدایی تدریجی از برنامه های آموزشی ، توسعه عرصه نظارت ، کنترل
و ارزشیابی در زمینه برنامه ، فرآیند و بازخورد فعالیت های آموزشی » ( صص 3 ـ 2 ) .
با نگاهی گذرا بر رویکردهای مطرح شده می توان به نقش و
جایگاهی که برای این مجموعه تعریف و پیش بینی شده پی برده و اهمیت وجود آنان را به
خوبی دریافت . برای تحقق این فعالیت ها و برنامه ها نیاز است تلاشی همگانی ، مستمر
و فراگیر از طرف عوامل مختلف در نظام آموزشی صورت گیرد تا مجموعه فوق بتواند بیشتر
به اهداف خود نایل شود و تأثیر مثبت و بیشتری در جهت بهبود کیفیت آموزش بگذارد . با
توجه به انتظارات و موارد فوق الذکر و لزوم ترویج و کاربرد آنها و تأثیرات زیادی که
هر یک از این موارد دارند باید به بحث عملکرد آموزشی دبیران و عوامل مؤثر بر آن
توجه
نمود ، زیرا بیشترین تأثیر گروههای آموزشی به طور مستقیم
بر ابعاد مختلف عملکرد آموزشی دبیران می باشد .
در تحقیق انجام گرفته ، میزان تأثیر گروههای آموزشی بر
بهبود شش بُعد عملکردی دبیران به این ترتیب بررسی گردید: 1 ـ مهارت دبیران در طراحی
درس ؛ 2 ـ مهارت های تدریس دبیران ؛ 3 ـ مهارت دبیران در ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی
؛ 4 ـ مهارت روابط انسانی دبیران ؛ 5 ـ خلاقیت و نوآوری دبیران ؛ 6 ـ ارتقاء سطح
علمی و به روز آوری دانش دبیران .
اهمیت و ضرورت تحقیق انجام گرفته
معلمان به دلیل نقش و اهمیتی که در فرآیند تعلیم و تربیت
دارند ، از ارکان اصلی آموزش و پرورش به شمار می روند و باید مشارکت آنان در برنامه
ریزی های تربیتی و آموزشی و اداری مورد تشویق و تأکید قرار گیرد . آشنایی معلمان با
خصوصیات و نیازهای روان شناختی و تربیتی دانش آموزان و تسلط تخصصی آنان بر محتوای
دروس ، برنامه ریزی آموزشی و روشهای یاددهی و یادگیری و شناخت از مسایل و مشکلات و
نیازهای اجتماعی از جمله عواملی هستند که گروههای آموزشی و مشارکت معلمان را در
برنامه ریزی آموزش و پرورش و بهینه سازی جریان تعلیم و تربیت توجیه می کند .
تحقیق حاضر از این بابت دارای اهمیت بوده که به تأثیر بخشی از سازمان آموزش و پرورش
می پردازد که مأموریت ایجاد ، بهبود و توسعه کیفیت آموزشی در ابعاد مختلف را دارد .
مجموعه ای که وظیفه دارد تا تجارب و صلاحیت های تخصصی دبیران را با استفاده از دانش
و تکنولوژی نوین بهبود بخشد و زمینه رشد و ارتقاء دانش ، بینش و نگرش و مهارت دانش
آموزان را با همکاری دبیران ، مدیران و مسؤولان اجرایی فراهم سازد .
گروههای آموزشی با تکیه بر اندوخته های علمی در ابعاد
آموزشی وکمک آموزشی و با استفاده از ضوابط ، ملاک ها و معیارهای علمی مناسب ، و با
بهره گیری از نظریات صاحبنظران مختلف به خصوص تجربیات مطرح شده به وسیله اندیشمندان
مختلف علوم تربیتی و به کارگیری آنها در تعلیم
و تربیت راههایی را برای بهبود فرآیندهای یاددهی و
یادگیری فراهم می سازند . آنها با اندیشه ای فلسفی و به کمک ابزار و تکنولوژی نوین
رسالت دارند تا به یاری دبیران ، دانش آموزان ، مدیران و در مجموع ، واحدهای آموزشی
بپردازند. بی شک با تکیه بر نقش ها و وظایف پیش بینی شده ،اثر بخشی فعالیتهای آنان
منشأ خیر و تأثیر فراوانی برای جامعه آموزشی خواهد بود و از آنجا که نزدیکترین و
مهمترین تأثیر مستقیم گروههای آموزشی بر عملکرد دبیران است ، اهمیت ویژه ای برای
بررسی میزان این تأثیر قائل شده ایم زیرا « در حقیقت کیفیت ها و توانایی های معلمان
شاغل در هر نظام تعلیم و تربیت ، آیینه تمام نمای کیفیت نظام آموزش و پرورش آن می
باشد که مسؤولیت اساسی تربیت نیروی انسانی را برعهده دارد و البته این بدان جهت است
که تحقق هر آرمانی در آموزش و پرورش ، در گرو تحقق آن در معلم به عنوان رکن اصلی در
هر نظام تعلیم و تربیت است » ( مهر محمدی ، 1371 ، ص 38 ) .
به عقیدة نیکنامی ( 1382 )« در سالهای اخیر یکی از
مهمترین وظایف گروههای آموزشی برعهده داشتن مسؤولیت نظارت و راهنمایی آموزشی و
اصلاح فرآیند آموزش و یادگیری می باشد ، یعنی کار به صورت تخصصی از طریق همکاری با
گروه و بوسیله سر گروه آموزشی انجام می گیرد ، که معمولاً ارشدترین عضو گروه از
لحاظ علمی و تخصصی ، سابقه آموزشی ، تجربه شغلی و رفتار حرفه ای مورد پذیرش اعضای
گروه است و مسؤولیت کمک مستقیم به معلمان را بر عهده دارد و در حقیقت راهنمای
آموزشی این گروه تخصصی محسوب می شود » ( صص 43 ـ 42 ) .
این تحقیق در دورة متوسطه نظری آموزش و پرورش انجام گرفته
، زیرا اهمیت این دورة تحصیلی به عنوان دوره ای انتقالی از آموزش عمومی ، همگانی و
غیر تخصصی به آموزشگاهی تخصصی و خاص عده ای معدود ، انتقال از آموزش به محیط کار و
زندگی و همچنین انتقال از دورة کودکی با نیازهای تحت نظر و مراقبت دیگران به دورة
جوانی و بلوغ با استقلال و قبول مسؤولیت ، می باشد و البته دورة متوسطه منبع اصلی
تربیت نیروی انسانی ماهر به شمار می رود و تأثیر ویژه ای
در میزان موفقیت برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی می
گذارد ( کلیات نظام جدید آموزش متوسطه ، 1377 ) .
از جمله موارد مهم دیگر این است که سیاستهای فعلی حاکم بر
نظام آموزشی در چند سال اخیر به سمت عدم تمرکز گرایش یافته و از مهمترین شاخص های
آن محول کردن اختیارات و گسترش دامنه تصمیم گیری و مسؤولیت های جدید به سازمان ها ،
اداره ها و مدارس با مشارکت معلمان می باشد . با وسعت بخشیدن به دو عامل مهم
مسؤولیت و حدود اختیارات در ابعاد مختلف ، وظایف سنگینی همچون کنترل ، برنامه ریزی
و طراحی به ویژه در ابعاد کیفی به این و نیاز بود تا این مجموعة تخصصی در کنار سایر
عوامل ستادی به حمایت و هدایت سیاست ها و راهبردهای آموزشی بپردازد . از مفاد
دستورالعمل گروههای آموزشی ، چنین ادراک می گردد که بخش زیادی از این تقاضا به
گروههای آموزشی محول شده است .
از شواهد موجود همچون دستورالعمل ها و بخشنامه های فراوان
چنین استنباط می شود که از بدو تشکیل گروههای آموزشی در سال 1359 تاکنون ، تشکیلات
و ساختار حاکم بر آن دچار تغییر و تحول شده است که اهمیت جایگاه این مجموعه را در
افزایش کیفیت آموزشی را نشان می دهد و منظور از این تغییر و تحولات بهتر و بیشتر
کردن تأثیر این گروهها در فرآیند آموزش ـ یادگیری بوده است .
اهمیت موضوع گروههای آموزشی در ابعاد مختلف مانند اثر
بخشی بر فعالیت های آموزشی ، مدیریت مشارکتی[10] و طرحهای جدید نظارت و راهنمایی آموزشی همواره
از الویت های تحقیقاتی و همچنین نظام پیشنهادات در آموزش و پرورش بوده است .
پیشنهادات کاربردی
با توجه به نتایج و یافته های تحقیق انجام شده و پاسخ ها
و تأکیدات به دست آمده ضمن آن ، راهکارها و پیشنهاداتی ارایه می شود تا با بکارگیری
آن ، تأثیر گروههای آموزشی بر بهبود عملکرد آموزشی دبیران بیشتر از گذشته شود و
موجب افزایش کیفیت آموزشی گردد .
1 ـ با توجه به اینکه میزان تأثیر گروههای آموزشی بر
بهبود مهارت طراحی درس توسط دبیران ، کمتر از حد متوسط بوده است ، پیشنهاد می گردد
:
بل از آغاز سال تحصیلی توسط گروههای آموزشی یا با بهره
گیری از اساتید مجرب و دبیران با سابقه ،کارگاههای آموزشی برای دبیران در زمینه
طراحی درس روزانه و سالانه و بیان اهمیت مهارت های قبل از تدریس برگزار گردد .
ـ در طول سال تحصیلی جهت کمک به دبیران برای ایجاد
هماهنگی بیشتر بین طرح درس و اجرای تدریس و همچنین استفاده از حداکثر زمان تدریس به
طور مؤثر ، اعضاء و سر گروههای آموزشی به طور پیوسته از دبیرستانها بازدید نمایند و
ضمن تبادل اطلاعات و تجربیات با دبیران ، از نزدیک نقاط ضعف و قوت آنها را در طراحی
درس و اجرای آن بررسی و به رفع مشکلات آنان کمک نمایند و فقط به رفع تکلیف و پر
کردن چند فرم اداری و تکراری نپردازند.
ـ با برگزاری مسابقاتی تحت عنوان « انتخاب بهترین طرح درس
» از دبیران خواسته شود تا در موضوعات مختلف رشته خود و در پایه های مختلف تحصیلی ،
طرح درس ارایه دهند و سرانجام ضمن انتخاب طرح درس های برتر و تشویق طراحان آن ،
نمونه های برگزیده و استاندارد شده را برای استفاده در اختیار سایر دبیران قرار
دهند و همچنین دبیرانی که طرح درس های نامناسب ارایه کرده اند و در طراحی درس مشکل
داشته اند را برای توجیه و یا آموزش شناسایی کرده و در کارگاههای آموزشی مشکلات
آنها را بر طرف نمایند .
2 ـ از آنجا که مهارت های ضمن تدریس یکی از مهمترین
بخشهای آموزشی توسط دبیران است ، برای هر چه بهتر شدن و پویایی آن ، در این مورد
پیشنهادهای زیر ارائه می گردد :
ـ برگزاری دوره های آموزش ـ ضمن خدمت ـ برای آشنا نمودن
دبیران با شیوه های تدریس فعال و نوین با استفاده از اساتید و صاحبنظران علوم
تربیتی و همچنین متخصص در رشته های مختلف .
ـ برگزاری جشنواره های الگوهای تدریس برتر و تشویق دبیران
به استفاده از روشهای تدریس فعال ( البته به صورت واقعی نه ساختگی و ظاهری ). ـ
برنامه ریزی جهت ارایه تدریس نمونه در جلسات و گردهمایی های گروههای آموزشی ، توسط
دبیران موفق به طور مستمر .
ـ آموزش و هماهنگی با مسؤولان و مدیران مدارس برای بستر
سازی و کمک در ایجاد امکانات ، اعتبارات و فضای لازم برای اجرای روشهای فعال و نوین
تدریس .
ـ برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت جهت کمک به
معلمان در پرورش مهارت های تشریح و تحلیل تکالیف درسی دانش آموزان .
ـ معرفی بخشهایی از آیین نامه اجرایی مدارس مربوط به
تشویق و تنبیه دانش آموزان جهت فعال سازی فراگیران و آشنا کردن دبیران با الگوهای
مناسب در این زمینه با ارایه تجربیات دبیران موفق و همچنین با ارسال پیام های کوتاه
تربیتی که به صورت کتبی در دفتر مدارس در معرض دید دبیران قرار گیرد .
3 ـ در بُعد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پیشنهادهای زیر مطرح
می گردد :
ـ ارزشیابی سؤالات امتحانی دبیران توسط گروههای آموزشی و
ارائه باز خورد مناسب به دبیران و نه فقط انجام آن به عنوان یک کار تکراری و برای
رفع مسوولیت و یا برای خرده گرفتن به برخی دبیران.
ـ آشنایی بیشتر دبیران با اهداف و روشهای ارزشیابی تشخیصی
، تکوینی و پایانی و کاربرد هر کدام در فرآیند آموزش ، البته به صورت تخصصی در هر
رشته درسی .
ـ هماهنگ و متناسب کردن ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با شرایط
، امکانات و برنامه درسی .
ـ ارائه روشهای ارزشیابی پویا ، فعال و مشارکتی بر اساس
روش های تدریس فعال مانند اجرای پروژه ، تحقیق و مطالعه علمی .
ـ برگزاری دوره های آموزش کوتاه مدت طرح سؤالات امتحانی و
آشنایی بیشتر آنها با حیطه های مختلف در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
4 ـ توجه به اینکه میزان تأثیر گروههای آموزشی بر بهبود
مهارت روابط انسانی دبیران بیشتر از حد متوسط می باشد و این نشان دهنده اهمیت
روابط انسانی مطلوب در جهت افزایش روحیه ، رضایت خاطر ، امنیت و سلامت روانی ـ
اجتماعی ، می باشد ؛ لذا پیشنهادهایی برای بیشتر شدن تأثیر گروهها بر بهبود روابط
انسانی دبیران ارایه می شود :
ـ گروههای آموزشی به دبیران برای شناخت بهتر تفاوت های
فردی دانش آموزان از طریق ایجاد ارتباط مؤثرتر و ارایه نکات و آموزشهای لازم به
آنها کمک نمایند .
ـ افزایش جلسات و گردهمایی های دبیران در گروههای آموزشی
در طول سال تحصیلی از نظر تعداد و هم از نظر ساعات جلسات برای بیشتر شدن ارتباط و
تبادل تجارب بین آنها .
ـ با برقراری شبکه حرفه ای و تخصصی قوی از طریق روابط بین
دبیران و گروههای آموزشی ، به مشارکت در ایجاد ،بازسازی و افزایش سطح مهارت های
آموزشی کمک شود . مدیران مدارس و مسؤولان باید به گونه ای عمل کنند که این شبکه
ارتباط تخصصی تقویت گردد ، زیرا ترویج زبان تخصصی بین گروهها و دبیران باعث انتقال
سریع دانش و تجربیات حرفه ای می گردد و این ارتباط باعث افزایش تأثیر گروهها بر
دبیران می شود .
ـ ایجاد و یا افزایش روابط بین دبیران در نواحی یا مناطق
مختلف آموزش و پرورش و حتی استانها نیز تحت تأثیر گروههای آموزشی برای تعامل و
تبادل تجارب میان دبیران مورد توجه قرار گیرد ، بنابراین برگزاری جلسات عمومی
گروههای آموزشی هر رشته با دبیران نواحی و مناطق دیگر می تواند موجب افزایش این
تعاملات گردد .
ـ گروههای آموزشی نسبت به ترغیب دبیران با مدرک فوق
لیسانس و بالاتر به برقراری روابط انسانی مثبت و سازنده تلاش بیشتری به عمل آید و
با استفاده از تخصص و تواناییهای علمی آنها ، زمینه مشارکت بیشترشان در تصمیم گیری
ها و حل مشکلات را فراهم آورند .
ـ لازم است کارشناسان گروههای آموزشی موانع ارتباطی بین
دبیران با همدیگر و با مسؤولان ، مدیران ، دانش آموزان و اولیاء آنها را بررسی و
شناسایی کنند و با اتخاذ تدابیر و راهکارهایی آنها را رفع یا کاهش دهند و الگوهای
صحیح و مناسب ارتباطی را در هر مورد معرفی و جایگزین نمایند .
5 ـ میزان تأثیر گروههای آموزشی بر بهبود خلاقیت و نوآوری
دبیران در حد عالی نبوده است ،که بیانگر لزوم توجه بیشتر به این بُعد می باشد ؛
بنابراین پیشنهادهای زیر در این مورد ارایه می گردد :
ـ برگزاری دورة آموزشی روش تحقیق و مطالعه برای آشنایی و
ترغیب دبیران به انجام تحقیقات .
ـ بها دادن به تحقیقات و به کارگیری عملی نتایج تحقیقات
انجام شده برای ترغیب سایر دبیران به انجام تحقیق به جای خاک خوردن بسیاری از آنها
در کتابخانه ها .
ـ شناخت و معرفی پژوهشگران موفق و چاپ و تکثیر آثار آنان
و در نظر گرفتن امتیازاتی برای آنان .
ـ افزایش سرانه پژوهش در آموزش و پرورش به طور هدفمند و
نه تنها ایجاد یک راه درآمدی برای عده ای خاص .
ـ گسترش مراکز تحقیقات معلمان در هر ناحیه یا منطقه آموزش
و پرورش و تجهیز امکانات پژوهشی و ترغیب دبیران برای مطالعه و تحقیق و استفاده از
امکانات آن .
ـ انجام پژوهش های تیمی با مشارکت دبیران فوق لیسانس ،
دکتری و با تجربه به همراه سایر دبیران برای ترغیب بیشتر و همچنین آموزش عملی روش
تحقیق به دبیران کم تجربه .
ـ برگزاری جلسات علمی با حضور اساتید و یا بازدیدهای منظم
از مراکز پژوهشی که دارای نوآوری های مربوط به رشته های تخصصی دبیران و امور آموزشی
و پرورشی می باشند .
ـ تقویت برنامه « معلم پژوهنده » برای انجام و
ارایةپژوهش های ضمن تدریس ـ اقدام پژوهشی ـ توسط دبیران .
6 ـ برای تأثیر بیشتر گروههای آموزشی بر ارتقاء علمی و به
روز آوری دانش دبیران پیشنهاد های زیر ارایه می گردد :
ـ غنی سازی کتابخانه های مدارس ، گروههای آموزشی و مراکز
تحقیقات معلمان از منابع کمک درسی ، مآخذ کتب درسی ، مجلات علمی و فرهنگی و روزنامه
ها و ترغیب دبیران به مطالعه آنها با روش هایی مانند برگزاری مسابقاتی از از این
مجلات و... .
ـ انتشار نشریات علمی داخلی در هر ناحیه یا منطقه آموزش و
پرورش به طور مستمر برای چاپ مقالات و تحقیقات نمونه دبیران و معرفی تازه های علمی
، حتی الامکان به صورت تخصصی در گروههای آموزشی .
ـ برگزاری دوره های آموزش تولید و کاربرد مواد و وسایل
کمک آموزشی جدید برای دبیران هر رشته ، ضمن معرفی ابتکارات سایرین .
ـ معرفی پایگاههای اطلاعاتی اینترنتی و ترغیب دبیران به
استفاده مستمر از آنها در زمینه رشته های تخصصی خود .
ـ ایجاد پایگاه اطلاعاتی ـ سایت ـ اینترنتی توسط گروههای
آموزشی برای اطلاع رسانی بیشتر مطالب علمی جدید به دبیران هر رشته در تمامی اوقات ،
حتی روزهای تعطیل و یا فصل تابستان .
ـ ایجاد تابلوی اخبار و اطلاعات علمی جدید ، مشابه بریدة
جراید در مدارس و گروههای آموزشی برای انعکاس مهمترین تازه های علمی در هر رشته
.
ـ برگزاری مسابقات علمی بین دبیران هر رشته به طور تخصصی
و عمومی و تقدیر و تشویق رتبه های برتر این مسابقات و در نظر گرفتن این امتیازات
بدست آمده بیش از پیش ، در اموری مانند: ارتقاء گروه ، طبقه بندی شغلی ، سازماندهی
محل خدمت.
ضمناً شایان توجه است که چون اثر بخشی گروههای آموزشی بر
عملکرد آموزشی دبیران خود معلول عوامل متعددی است ، لذا برای هر چه بیشتر شدن
میزان تأثیر گروهها بر کیفیت آموزشی پیشنهاد می گردد که :
ـ مسؤولان باید سهم گروههای آموزشی را در ایفای نقش های
مختلف ، از طریق تدوین آیین نامه ها ، جلسات آموزشی با متخصصین و صاحبنظران به صورت
ساختمند و تشکیلاتی و متناسب با اهداف و سیاستهای کلان آموزش و پرورش مشخص نمایند
تا برای آن برنامه ریزی شود .
ـ اعضاء و سرگروههای آموزشی برای تأثیر و نفوذ بر عملکرد
دبیران باید دارای صفات انسانی و ویژگی های شخصیتی مثبت انسان گرایانه و با قدرت
مشارکت دهی و مشارکت گیری باشند تا بتوانند در درون و بیرون گروهها ، روابطی سالم ،
مؤثر و هدفمند با با دبیران برقرار نمایند .
ـ پیشنهاد می شود برای افزایش تأثیر گروههای آموزشی زمینه
مناسب برای تعامل آنها با موقعیت های موازی از قبیل انجمن های علمی و یا موقعیت های
تخصصی از قبیل دانشگاهها ، بیشتر فراهم گردد .
ـ پیشنهاد می شود عواملی که می توانند میزان تأثیر
گروههای آموزشی برعملکرد آموزشی دبیران را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار دهند مانند
: هدفگذاری صحیح برای گروهها ، گزینش صحیح و هدفمند اعضاء و سرگروههای آموزشی ،
تهیه امکانات و تسهیلات لازم برای فعالیت گروهها ، افزایش مسؤولیت ها و وظایف
اختیارات گروههای آموزشی ، مورد توجه بیشتری قرار گیرند .
ـ پیشنهاد می شود گروههای آموزشی با مراکز تحقیقات ،
ستاد تجهیزات ، برنامه ریزی وآموزش ضمن خدمت در سطوح مختلف آموزش و پرورش دارای یک
ارتباط مستمر و نزدیک باشند تا تأثیر فعالیت های آنها در افزایش کیفیت آموزشی و
پرورشی بیشتر شود .
- پیشنهاد می شود با تصویب در سطوح عالی ، حداقل 2 ساعت
از ساعات موظف دبیران برای فعالیت و همکاری مستمر و هدفمند با گروههای آموزشی و یا
مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی در نظر گرفته شود.
پیشنهاداتی برای تحقیق بیشتر در زمینه گروههای آموزشی
با توجه به فواید و اثرات متنوع و بسیار زیادی که گروههای
آموزشی در تحقق بخشیدن به اهداف آموزش و پرورش دارند و همچنین سرمایه گذاری زیادی
که در سالهای اخیر در این مجموعه شده ، به نظر می رسد تحقیقات دیگری در این زمینه و
در ابعاد مختلف ، ضروری باشد . در این راستا موضوع های زیر جهت انجام تحقیق پیشنهاد
می گردد :
1 ـ بررسی میزان تحقق اهداف و برنامه های گروههای آموزشی
در هر یک از دوره های تحصیلی و مقایسه آنها با همدیگر .
2 ـ بررسی میزان تأثیر گروههای آموزشی بر بهبود عملکرد
معلمان در دوره های مختلف تحصیلی و مقایسه آنها با همدیگر .
3 ـ بررسی گروههای آموزشی مطابق با نظریه پویایی گروهی
.
4 ـ بررسی رابطه سبک های مدیریتی درگروهها با میزان تاثیر
گروههای آموزشی .
5 ـ بررسی روابط درون گروهی در گروههای آموزشی و رابطه
آن با اثربخشی آنها .
6 ـ بررسی نقش ، جایگاه ، وظایف و مسؤولیت های گروههای
آموزشی در دوره های مختلف تحصیلی.
7 ـ بررسی راههای فعال تر کردن گروههای آموزشی و افزایش
اثر بخشی آنها در دوره های مختلف تحصیلی .
8 ـ بررسی کارایی درونی و بیرونی گروههای آموزشی در دوره
های مختلف تحصیلی .
9 ـ بررسی موانع تأثیر گروههای آموزشی بر عملکرد دبیران
در دوره های مختلف تحصیلی .
10 ـ بررسی تطبیقی اهداف ، نقش و عملکرد گروههای آموزشی
در آموزش و پرورش با گروههای آموزشی در دانشگاهها .
11 ـ بررسی تطبیقی تشکیلات گروههای آموزشی کشورمان با
تشکیلات مشابه در آموزش و پرورش سایر کشورها .
منابع:
- کلیات نظام جدید آموزش متوسطه . ( 1373 ). چاپ چهارم ،
تهران : وزارت آموزش و پرورش .
- مهر محمدی ، محمود . ( 1371 ) . فصلنامه تعلیم و تربیت
. تهران : وزارت آموزش و پرورش ، شماره 31 ، صص 30 ـ 27.
- نیکنامی ، مصطفی . ( 1382 ) . نظارت و راهنمایی آموزشی
. چاپ چهارم ،تهران : انتشارات سمت.
- وزارت آموزش و پرورش . ( 1377 ) . دستورالعمل جامع
گروههای آموزشی متوسطه . تهران : معاونت نظری .
[6]- Educational Leadership
[8]- Quality of education