طرح درس ریاضی سوم
نام درس : ریاضی پایه : سوم مقطع : ابتدایی تعداد فراگیران :
عنوان درس : خواندن ساعت روش تدریس : قیاسی تاریخ تدریس ---2/91
هدف کلی : آشنایی فراگیران با دانش آموزان با خواندن ساعت
اهداف جزئی :
1- آشنایی دانش آموزان با نحوه ی عمل کردن ئر هنگام خواندن ساعت
2- آشنایی دانش آمزان با چگونگی خواندن عقربه های ساعت شمار
3- آشنایی دانش آموزان با چکونگی خواندن عقربه های دقیقه و ثانیه شمار
4- آ شنایی دانش آموزان با تغییر کردن ساعت در بعداز ظهر
هدفهای رفتاری :
1- نحوه خواندن ساعت را برای دوستانش توضیح دهد (دانشی )
2- عقربه های ساعت شمار و ثانیه شمار رااز یکدیگر تفکیک کند . (دانشی )
3- مثالی از ساعت مطرح کند و بتواند آن را بخواند . (مهارتی )
4- بتواند ساعت را به زبان ریاضی بنویسد . (مهارتی )
5- علاقه زیادی به خواندن ساعت پیدا کند . (نگرشی )
6- مراحل کار خواندن ساعت را دنبال کند . (نگرشی )
مدل کلاس : شکل Uو یا سنتی . تشکیل گرو ههای 3تا4 نفری
وسایل مورد نیاز :
چند ساعت دیواری –ساعت های مقوایی . و کتاب درسی .
ایجاد انگیزه :
معلم در حالی که ساعت در دست دارد وارد کلاس می شود و ساعت رابه دیوار نصب می کند و سپس سوالاتی را در مورد ساعت و کاربرد آن در زندگی روزمره از دانش آموزان می پرسد .
ارزشیابی ورودی :
- برای این درس دانستن ترتیب اعداد به ترتیب نام بردن یا نوشتن آنها کفایت می کند
- اعداد 1 راتا 24 را بنویسید .
- اعداد 1 تا 16 را 5ت 5 تا بنویسید.
- اعداد 1 تا 60 را 15 تا 15 تا بنویسید .
ارایه ی درس :
مرحله اول : آموزگار قاعده گویی می کند
قاعده اول : در ساعت که همه شماتا به حال آن را دیده اید 3 عقربه وجود دارد .
1 –عقربه ی ساعت شما ر یعنی عقربه ای که اندازه آناز همه عقربه ها ی دیگر کوچکتر است .
2 –عقربه ی دقیقه شما ر که اندازه آن بزرگتر از عقربه یساعت شمار است .
3- آخرین عقربه که ثانیه شمار نام دارد ئ باریک ترین آنها است .
معلم در این مرحله دانش آموزان را با عقربه های ساعت آشنا می کند وبه وسیله نشان دادن عقربه های مختلف دانش آموزان را به درس علاقمند می سازد و همچنین به آنها می گوید که فعلا با عقربه های ثانیه شمار کاری نداریم و در سال های بعد بیشتر با آنها آشنا می شویم .
قاعده دوم : عقربه ی ساعت شمار از عدد 1 یعنی ساعت 1 تا عدد 24 یعنی ساعت 24 را نشان می دهد . همان طور که مادر طول یک شبانه روز 24ساعت داریم .
قاعده سوم : هنگامی که ساعت از 12 ظهر می گذرد و روی شماره 1 قرار می گیرد ساعت 13 یعنی همان 1 بعدازظهر است و ما از این به بعد به ساعت 1 بعداز ظهر می گوییم ساعت 13.
قاعده چهارم : عقربه های دقیقه شمار و ثانیه شمار از 1 تا 60 را نشان می دهد یعنی دقیقه ها و ثانیه های ما به 60قسمت مساوی تقسیم می شود .
قاعده پنجم : ربع ساعت یعنی 15 دقیقه و نیم ساعت یعنی 30 دقیقه
مرحله دوم : ارایهء مثال و شواهد از طرف آموزگار
آموزگار تصویری از یک ساعت را نشان می دهد و سوالاتی می پرسد و سپس خودش به کمک دانش آموزان به آنها پاسخ می دهد .
1. روی ساعت مقوایی ساعت 12:15 را نشان داده و به بچه ها الآن ساعت ما عدد چند را نشان می دهد ؟ آموزگار نحوه درست خواندن ساعت را آموزش می دهد
2- در این جا برای نشان دادن ساعت ها بعداظهر 12 ظهر مثالی می زند : ساعت 17:40را روی ساعت نشان داده و بچه ها می گوید این ساعت چون بعد ازظهر را نشان می دهد پس از 12 عبور کرده است باید این طور نوشته شود (یعنی همان پنج وچهل دقیقه ) .
3-در این مرحله معلم به معرفی ربع ساعت و نیم ساعت برای بچه ها می پردازد
.مثلا ساعت 10:15 را مثال می زند و طرز خواندن را به بچه ها می گوید
مرحله سوم : ارایه شواهد از طرف دانش آموز.
به هر دانش آموزیک ساعت مقوایی می دهیم تا به صورت انفرادی مثال وشواهد ارائه دهند سپس مثال و نمونه های بیان شده در تیم مطرح و بررسی شود و مناسب ترین مثال ها در ارتباط با درس را انتخاب و به کلاس ارائه دهند .
ارزشیابی پایانی :
معلم ساعات مختلفی را مطرح می کند و آن ها را روی ساعت نشان می دهد و دانش آموزان آن را می نویسند و می خوانند
ساعت های زیر به زبان ریاضی بنویسید و بخوانید.
الف : دوازده و چهل وپنج دقیقه ب: سه و چهل و پنج دقیقه بعد از ظهر
ج: شش و پنجاه و پنج دقیقه د : دو و بیست دقیقه بعد از ظهر
جمع بندی و نتیجه گیری :
معلم که از خواندن و نوشتن ساعت به وسیله دانش آموزان اطمینان پیدا کرد درس را جمع بندی کرده و اشکالات دانش آموزان را برطرف می کند . البته در این روش اشکالات دانش آموزان در مرحله سوم ارایه ی درس به کل برطرف می شود