طرح درس اشور جغرافی

                                                          

 

                              

                                    بسم الله الرحمن الرحیم

طرح درس :جغرافی،           کدام کشورها باکشور ایران همسایه اند ؟

                                                                                    نام آموزگار :عادله کریمی

گام اول :تحلیل ویژگی های فراگیران

درکلاس من 21 نفر دانش آموز حضور دارند که درکلاس پنجم دبستان مشغول  به تحصیل هستند موضوع درس کدام کشورها باکشور ایران همسایه اند ؟

از کتاب جغرافی است .. دانش آموزان کلاس 10 تا 11 ساله هستند و در مرحلهٔ عملیات  عینی یا محسوس از دیدگاه پیا ژه هستند 1 و کودک در این مرحله قادربه انجام کارهای زیر است.

  1. توانایی درک مفهوم بقا
  2. توانایی طبقه بندی کردن و ردیف کردن
  3. توانایی درک مفهوم عدد و کار کردن با آن
  4. توانایی استدلال منطقی بر حسب اشیا و امور محسوس

دیدگاه اریکسون در مورد رشد( روانی- اجتماعی)

کارآیی در مقابل حقارت ( شش تا یازده سالگی)

هر گاه کودک در انجام کارها و وظایف محوله احساس موفقیت داشته باشد، رشد روانی سالم خواهد یافت ولی اگر احساس پیشرفت نکند و خود را بی لیاقت و ناتوان ببیند به حالت کم ارزشی و حقارت دجار خواهد شد.

که این ویژگی ها به فهم مطالب درس کمک خواهد کرد . نحوه ی نشستن دانش آموزان در کلاس در گروههای  3نفری است که بتوانند در مرحله ٔ پایانی تدریس فعالیت های گروهی  به راحتی مشورت و هم فکری کنند .

همه ٔ دانش آموزان کلاس از لحاظ توانایی های جسمانی و فیزیکی و ذهنی لازم برخوردارند و از لحاظ فرهنگی نیز در سطح یکسانی قرار دارند .

گام دوم تعیین هدف های اموزشی

اهداف کلی :

- دانش آموزان با کشورهای همسایه ایران اشنا می شوند .

- توانایی مهارت نقشه خوانی دردانش آموزان افزایش می یابد.

- افزایش علاقه دانش آموزان به درس جغرافی

اهداف عینی :

با تشکر بسیار از استاد محترم سر کار خانم میرزایی

ادامه مطلب ...

افزایش خلاقیت کودکان

آیا  کودک  شما  هم  از آن  بچه هایی است  که تا وقتی  بیدار است  بدون وقفه  سوالات مختلفی  از شما می  پرسد ؟ چرا آسمان بالاست  و زمین  پایین ؟ چرا اسم توپ  ،توپ  است ؟ چرا دو تا چشم داریم و  یک بینی ؟ اگر جای  چشم و گوش  عوض  می  شد  چه می  شد ؟ و اگر  به هر یک از  سوالات  او پاسخ دهید .دوباره سوالات  جدیدتر می  پرسد  و دوباره  چرا  و چرا  و .... آنقدر  که فریاد  شمارا به آسمان بلند می کند؟

ادامه مطلب ...

زندگی را آبی ببینید

زندگی را آبی ببینید

دانشمندان معتقدند تاثیر رنگ‌ها بر زندگی انسان حتی وقتی که انسان به آنها توجه لازم و کافی هم ندارد بسیار زیاد است. در این میان شاید در زندگی رنگ آبی به خاطر رنگ آسمان و دریاها نقشی اساسی برای انسان‌ها داشته باشد اما دانشمندان تاکید می‌کنند که برای داشتن ذهنی خلاق این مقدار هم حتی کافی نیست. در همین راستا در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا دانشمندان تاثیر رنگ قرمز و آبی بر رفتار داوطلبان را بررسی کرده‌اند.

ادامه مطلب ...

35 پیشنهاد برای تقویت عزت نفس دانش آموزان

استفاده بهینه از تشویق وتنبیه و  35 پیشنهاد برای تقویت عزت نفس دانش آموزان


چکیده:
هدف هر نظام تعلیم و تربیت ، آماده سازی و ساختن انسانها از ابتدای تولد در پرتو ملاک هایی است که دست اندرکاران تعلیم وتربیت تربیت برای تعیین ویژگیها ی شخصیت وی طبق روش معینی که با فلسفه آن گروه و تحقق اهداف

ادامه مطلب ...

تاثیر بیشتر تشویق در مقایسه با تنبیه

 

به گزارش شبکه خبر، دانشمندان بر اساس بررسی های جدید دریافتند ، کودکان تا سن 12 سالگی برداشت چندان درستی از تنبیه ندارند و به تشویق به مراتب بیش از تنبیه واکنش نشان می دهند .
محققان با بررسی مغز کودکان

ادامه مطلب ...