بر اساس مدل تحلیل آموزشی
( دید اکتیک)
عنوان درس: میراث پیامبر- تعداد دانش آموز 25 نفر (5 گروه 5 نفره) تاریخ اجرا 18/10/84 مصادف با 17 ذی الحجه روز قبل از عید سعید غدیر .........
طرح درس هدیه های آسمان پایه پنجم
بر اساس مدل تحلیل آموزشی
( دید اکتیک)
عنوان درس: میراث پیامبر- تعداد دانش آموز 25 نفر (5 گروه 5 نفره) تاریخ اجرا 18/10/84 مصادف با 17 ذی الحجه روز قبل از عید سعید غدیر
آموزشگاه: نام آموزگار:
اهداف :
دانشی آشنایی با ویژگیهای حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر
آشنایی با عید غدیر خم و مراسم این روز
نگرشی علاقه مندی و اشتیاق نسبت به شرکت در مراسم عید غدیر
مهارتی مشارکت در برگزاری مراسم جشن عید غدیر
فعالیت | شکل فعالیت اجتماعی (فردی ، زوجی، گروهی جمعی) | مواد آموزشی (محتوا، موضوع، موقعیت و نقش) | ارزشیابی (چی شده؟، چی شد یا نشد؟) | زمان مورد نیاز | |
بخوان (خواندن همراه با درک مطلب) | فردی – گروهی | محتوا | رابطه ی دانش آموزان با همدیگر- رابطه ی معلم با دانش آموزان – کتاب- کتاب کار | دانش آموز بتواند به خوبی و بدون اشتباه و با احساس از روی درس بخواند | 10 دقیقه |
موضوع | نبوت و امامت | ||||
موقعیت | کلاس | ||||
نقش | دانش آموز- معلم |
تصویر خوانی (در مورد تصویر اظهار نظر کن) | فردی – گروهی – جمعی | محتوا | تصویر کتاب و کتاب کار | دانش آموزان بتوانند داستان درس را با توجه به تصاویر، کتاب و کتاب کار توضیح دهند | 5 دقیقه |
موضوع | جانشینی پیامبر | ||||
موقعیت | کلاس | ||||
نقش | دانش آموزان | ||||
خلاصه گویی (با توجه به متن درس خلاصه گویی کن) | فردی | محتوا | کتاب و کتاب کار | دانش آموز پس از خواندن از روی متن درس یا همان قسمتی که خوانده خلاصه ای برای دوستانش بیان کند | 10 دقیقه |
موضوع | میراث پیامبر | ||||
موقعیت | کلاس | ||||
نقش | دانش آموز با راهنمایی معلم | ||||
فعالیت کتاب کار ( من می توانم) | فردی – گروهی | محتوا | کتاب و کتاب کار | دانش آموزان در پایان درس بتوانند شعر درس را به صورت سرود گروهی بخوانند و گروهی تمرین ها را کامل و تصاویر را رنگ آمیزی کنند. | 10 دقیقه |
موضوع | خواند سرود کامل کردن سؤالات | ||||
موقعیت | کلاس | ||||
نقش | دانش آموزان با راهنمایی معلم | ||||
دلایل اهمیت عید غدیر را بیان کن ( امامت حضرت علی (ع)) | گروهی | محتوا | نظرات و عقاید دانش آموزان و کتاب های دیگر | در پایان تدریس دانش آموزان توانایی باین اهمیت عید غدیر و شخصیت های مربوط به این روز را داشته باشند. | 10 دقیقه |
موضوع | عید غدیر | ||||
موقعیت | کلاس یا محیط کتابخانه | ||||
نقش | دانش آموزان با راهنمایی معلم | ||||
آشنایی با عید غدیر و مراسم این روز ( فعالیت خارج از کلاس) | فردی | محتوا | کتاب های مختلف و استفاده از نظرات بزرگترها | دانش آموزان پس از تهیه ی گزارش که با استفاده از منابع مختلف و نظرات افراد مختلف گردآورنده اند، بتوانند آن را در کلاس برای دوستان خود بیان کنند. | آزاد |
موضوع | عید غدیر و مراسم مربوط به آن | ||||
موقعیت | منزل (خارج از کلاس) | ||||
نقش | دانش آموز |