نام درس : هدیه های آسمانی عنوان درس : بهترین تصمیم پایه :سوم ابتدایی...........
نام درس : هدیه های آسمانی عنوان درس : بهترین تصمیم پایه :سوم ابتدایی مدت تدریس: ۴۵ دقیقه نام آموزگار : | مشخصات کلی | |
| هدف کلی : آشنایی فراگیران بارعایت نظم و ترتیب در زندگی روزمره شان و تصمیم گیری برای انجام کارهای خوب | فعالیت های قبل از تدریس |
| هدفهای جزئی : آشنایی فراگیران با :
| |
| هدفهای رفتاری : دانش آموز در پایان درس باید بتواند : ۱)نمونه هایی از نظم و ترتیب را د رزندگی روزمره خود ذکر کند . ۲)از میان موارد گوناگون مصادیق نظم و ترتیب را شناسایی کند . ۳)فواید و نتایج رعایت نظم در زندگی را می شمارد . ۴)نتایج و عواقب بی نظمی در زندگی را با توجه به موارد ذکر شده پیش بینی کند . ۵)احساس خود را به هنگام مشاهده ی بی نظمی در رفتار خود و دیگران بیان کند . ۶)راه هایی را برای رعایت نظم و ترتیب در زندگی پیشنهاد دهد . ۷)تفاوت نظم و بی نظمی را بیان کند . ۸)نظم را از بی نظمی تشخیص دهد . ۹)نسبت به رعایت نظم و ترتیب علاقه نشان دهد . ۱۰)در برابر بی نظمی احساس مسئولیت کند . ۱۱)عواقب بی نظمی را بر شمارد . | |
| مواد و وسایل آموزشی : استفاده از تصویر – هدیه شامل (مسوال ، خمیر دندان ،شانه کوچک،آینه،یک بسته دستمال جیبی،دفترچه یادداشت ،قلم،کارت کوچک) | |
| رفتار ورودی : انتظار می رود که دانش آموزان معنی نظم تا حدودی بدانند و با برخی از فواید نظم و ترتیب آشنا باشند و احساس خود را نسبت به نظم و ترتیب بیان نمایند و به نکاتی از بی نظمی اشاره کنند | |
| شیوه گروه بندی : این کلاس دارای ۲۸ دانش آموز است به گونه ای که در ۴ دسته ی ۷ نفری گروه بندی شده اند و نام هر گروه بر گرفته از فصول مختلف سال می باشد که به صورت متوالی نام گذاری شده است . | |
| روشهای تدریس : ایفای نقش ،داستان گویی،پرسش و پاسخ ،توضیحی
| |
۶ دقیقه |
آمادگی : دعای شروع کلاس ، سلام و احوالپرسی ، حضور و غیاب ، اطمینان از سلامتی جسمی و روحی روانی دانش آموزان و دیدن تکالیف آنها که شامل :چسباندن تصاویری از لباس های مختلف در برگه و ذکر اینکه این لباس ها به کدام مناطق کشور مربوط می شود . | فعالیت های ضمن تدریس |
۳ دقیقه |
ارزشیابی تشخیصی : از درس گذشته سوال می شود :
| |
۵ دقیقه | معرفی درس جدید و ایجاد انگیزه : وقتی که وارد کلاس شدیم در هنگام سلام و احوالپرسی دانش آموزی را که از قبل هماهنگ شده است وارد کلاس شده و نقش کسی را بازی می کند که بسیار نامنظم و تا حدودی کثیف و با وضعی آشفته وارد کلاس می شود .و می گوید امروز زمانیکه از خواب بیدار شدم جوراب هایم را پیدا نکردم و ……. و دیر به مدرسه آمدم . در این هنگام آموزگار از او قول می گیرد که این دانش آموز به نوعی برنامه ریزی کند که شب ها بعد از انجام تکالیف و آماده کردن وسایلش زود بخوابد تا صبح بتواند به موقع در مدرسه حاضر شود و آن گاه به او اجازه ی نشستن می دهد و از بچه های کلاس سوال می کند که بچه ها آیا دوست دارید امروز با چگونگی رعایت نظم و ترتیب در زندگی خودتان آشنا شوید و تصمیم بگیرید که همیشه مرتب و منظم باشید ؟ بچه ها پاسخ می دهند ؟آری معلم : امروز درس ما در باره بهترین تصمیم است و می خواهم در باره ی تصمیم های خوب که درزندگی برای شما پیش می آید داستانی بگویم .
| |
۲۳دقیقه | ارائه درس جدید : معلم : بچه های عزیز به تصویری که بر روی تخته نصب شده است دقت کنید ، د رآن چه می بینید ؟ دانش آموزان : کتاب ، دفتر، مداد ، یک پسر و ….. بچه های عزیز آیا دوست دارید قصه ی این آقا پسری که در تصویر وجود دارد برای شما تعریف کنم ؟ دانش آموزان : بلی خانم معلم : عزیزانم اسم این آقا پسر قصه ی ما مجید است . مجید شبی د رخواب می بیند که کتاب ، دفتر ، مداد و دیگر وسایلش در حال جنگ با هم هستند به طوریکه کتاب های او به دنبال دفترهایش هستند و مداد تراش او به دنبال مدادهای رنگی اش می کنند تا آن ها را تراشیده و کوچک کنند و مداد رنگی های او هم به دنبال جعبه های خود می گردند و درضمن پاک کن او هم می خواهد نوشته های دفتر او را پاک کنند که ناگهان صدای پاره شدن ورق دفترش او را از خواب بیدار می کند . بچه ها آیا می دانید وقتی مجید از خواب بیدار می شود اول چه کاری انجام می دهد ؟ دانش آموزان : اجازه خانم ما بگوییم . معلم : بگو زهرا جان زهرا : به نظر من او اول به ساعت نگاه می کند و ……………. معلم پاسخ می دهد : آفرین زهرا جان .مجید اول به سراغ کیف اش می رود تا ببیند که آیا وسایل او درجای خود قرار دارد یا خیر ؟وقتی مجید مطمئن می شود که وسایلش د رجای خود هستند نفس راحتی می کشد . بچه ها آیا می دانید چرا ؟ چون مجید شب قبل وسایلش را مرتب کرده است . و به همین خاطر شاد می باشد ولی او به زودی متوجه می شود که نمی داند جوراب هایش را کجا گذاشته است و نیز شلوار و پیراهن او هم چروک است . مجید با عصبانیت با خود حرف می زند و این جملات را تکرار می کند که :”ای وای جوراب هایم کو ؟آیا پیراهن و شلوار مدرسه ام آماده است یا نه ؟ و با این صحبت ها مادرش از او می پرسد پسرم با چه کسی صحبت می کنی . مجید پاس می دهد : مادرجان با خودم هستم و از این بی نظمی و کارهای خود عصبانی هستم ….. بچه ها این مجید قصه ی ما با اینکه کودک منظمی است ولی کارهایش را به موقع انجام میرساند با این حال دربرخی از کارهایش بی نظمی به چشم می خورد اما او اکنون تصمیم گرفته و می خواهد اشتباهات گذشته اش را جبران کند . بچه ها ادامه قصه به این صورت است که مادر مجید به او می گوید : مجید جان بیا صبحانه ات را میل کن و برای مدرسه رفتن آماده شو . مجید پاسخ می دهد :چشم مادر جان آما ابتدا اجازه دهید صورت ام را بشویم و پس از آماده کردن وسایلم به نزد شما آمده تا صبحانه ام را صرف کنم و آنگاه آماده ی رفتن به مدرسه شوم . معلم : بچه های عزیز نظر شما در مورد تصمیم مجید چیست آیا از این به بعد دانش آموز منظمی خواهد شد یا خیر ؟برای پاسخ به این پرسش شما ۵ دقیقه فرصت دارید تا با گروه خود مشورت کرده و جواب دهید .
|
|
۳ دقیقه | جمع بندی و نتیجه گیری : از روی کتاب خوانده و هر کدام از دانش آموزان که خاطره ی خوبی از ایجاد نظم در زندگی خود داشته اند را بیان می کند و احساس خوبی که از آن در وجودش یافته عنوان می کند در ضمن با معرفی کتابی متناسب برای کودکان (که نمونه ی آن کتاب کاکا کثیفه است ) آنها را با اهمیت نظم در زندگیشان آشنا کرد و آنگاه نتیجه گیری کرد که حفظ نظم و ترتیب در زندگی برای هرکس لازم بوده و از آن می توان برای یک زندگی خوب وسالم بهره جست .
|
|
۳ دقیقه | ارزشیابی پایانی: از هرگروه یک سوال می پرسیم : ۱)نظم چه فوایدی دارد ؟ ۲)آیا نظم میتواند زندگی را برای ما آسان کند یا خیر ؟ ۳)مثال های نظم در دنیا را عنوان کنند . ۴)عواقب بی نظمی را شرح دهید .
| فعالیت پس ازتدریس |
۲ دقیقه | تعیین تکلیف : تکلیف بسطی و خلاقیتی : از گروه های بهار و تابستان در قالب یک دسته و از گروه پاییز و زمستان هم در قالب گروهی دیگر می خواهیم که روی مقواهایی تصاویر منظم و نامنظم را کشیده و با خود در هفته آینده به سر کلاس بیاورند و آنگاه از بین آن ها به ترتیب منظم ترین و نامنظم ترین شکل را انتخاب نموده و به دیوار نصب می کنیم و آنگاه به دانش آموزان خاطر نشان می کنیم که نظم پر از زیبایی و بی نظمی پر از زشتی و آشفتگی است و برای این دو تصویر جوایزی در نظر می گیریم البته رسم نقاشی نامنظم فقط جنبه ی یاد آوری نامنطمی است نه آموزش نامنظم نقاشی یعنی تصویر زیبای ما در نقاشی اول است که در مقابل این نقاشی نا منظم نمود بهتر و بیشتری پیدا می کند بعد از آن به سراغ کتاب کار رفته و بعد از توضیح صفحات مربوط به آن قصه ای را متناسب با یکی از صفحات برگزیده و به میل خود و البته منظم آن را رنگ آمیز کنند و اگر فرصت این کار پیش نیامد بقیه ی کار را در منزل به اتمام برسانند
|