طرح درس روزانه ریاضی پایه اول ابتدایی

با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان، عزیزان و همکاران محترم.

به لطف خدا، بار دیگر عمری شد تا این حقیر،  یک نمونه طرح درس ریاضی برای همکاران پایه اول ابتدایی قرار دهم. امیدوارم ...........

با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان، عزیزان و همکاران محترم.

به لطف خدا، بار دیگر عمری شد تا این حقیر،  یک نمونه طرح درس ریاضی برای همکاران پایه اول ابتدایی قرار دهم. امیدوارم که مورد قبول شما عزیزان واقع شود. اگر ایرادی در طرح درس یا مسئله خاصی مد نظرتان است، حتما در بخش نظرات بیان کنید.

همچنین در صورت نیاز به طرح درس در قسمت نظرات مطرح نمایید.

 

نام درس: ریاضی           پایه: اول دبستان           کلاس:1/1         مدرسه:

سال تحصیلی:            مدت اجرا: 45 دقیقه           تعداد دانش آموزان: 34 نفر

موضوع: طرح درس روزانه تفریق           مجری 

 

·                      هدف کلی درس:      

                       *دانش آموزان در این درس با تفریق یک رقمی آشنا شوند.

 

 

·              اهداف جزیی: دانش آموزان در این درس؛    

                       *علامت تفریق را بشناسند.

                       *با، باقیمانده در یک تفریق آشنا شوند.

                       *با کاربرد تفریق در مسایل، آشنا شوند.

                       *به نحوه کاربرد تفریق در مسایل روزمره علاقه مند شوند.

                       *با مفهوم "از" در ریاضیات آشنا شود.

                 

 

·                      اهداف رفتاری: دانش آموزان در پایان درس؛

            *علامت تفریق را با شناخت مفهوم آن می نویسد.(شناختی درک و فهم)

            *برای شکلهای رسم شده، تفریق می نویسد.(شناختی- درک و فهم)

            *باقیمانده تفریق را به درستی تشخیص دهد.(شناختی- دانش)

            *به سوالات کتاب با علاقه پاسخ دهند.(عاطفی- واکنش)

            *از 5 تفریق داده شده 3 تفریق را به درستی حل کند.(شناختی-کاربرد)

 

 

·                     رفتار ورودی:

                       *دانش آموزان با عدد نویسی آشنا باشند.

                       *دانش آموزان جمع یک رقمی را بدانند.

 

·                     آزمون رفتار ورودی (ارزشیابی ورودی):

                       *دانش آموزان از عدد صفر تا 7 را در دفتر خود بنویسند.

                       *جمع های زیر را در دفتر خود حل کنند.

3+1=                                       4+3=                                   4+2=

 

مفاهیم کلیدی درس:

علامت تفریق(-)، مفهوم باقیمانده در تفریق، علامت مساوی(=)، عبارت تفریق، تفریق یک رقمی، مفهوم "از" در ریاضی

 

 

مهارتهای قبل از تدریس:           *شروع درس با نام و یاد خدا

                                                 *سلام و احوالپرسی، حضور و غیاب

                                                 *مشخص کردن موضوع تدریس

                                                 *ارزشیابی ورودی

 

 

 

 

 

مهارتهای حین تدریس (ارائه درس جدید):

 

 

 

مراحل تدریس

فعالیتهای معلم

فعالیتهای دانش آموزان

زمان

 

مجسم

 

*ایجاد انگیزه: برای ایجاد انگیزه 4 عدد بادکنک یک رنگ به کلاس می برم و به صورت کاملا اتفاقی!!! یکی از بادکنک ها می ترکد و ...

*سوالاتی در رابطه با مرحله ایجاد انگیزه پرسیده می شود، مثلا؛

- چند تا بادکنک وجود داشت؟

- چند تا از بادکنک ها ترکید؟

- الآن چند بادکنک مانده؟

و ...

*  در این مرحله 5 دانش آموز را انتخاب می کنم و از بقیه پرسیده می شود که چند تا از دوستان شما اینجا حضور دارند؟ (روی تخته کلاس می نویسم 5)

در ادامه به 2 نفر از دانش آموزان می گویم که بنشینند و از سایرین می پرسم چند نفر نشستند؟ (روی تخته می نویسم 2)

و می پرسم، حالا چند نفر باقی ماندند؟ (روی تخته می نویسم 3)

در آخر نیز می گویم؛ 2 نفر از 5 نفر می ماند 3 نفر

سپس جلوی تخته می روم و می گویم که در ریاضی این جمله به صورت 3=2-5 نوشته می شود و می خوانم 5 منهای 2 مساویست با 3

*می توان برای تفهیم بیشتر با گرفتن چند مداد از خود بچه ها و پرسیدن سوالات مشابه کار را ادامه داد.

 

 
داستان ترکیدن بادکنک را بیان می کنند.



به سوالات این بخش پاسخ می دهند.

 


 

پاسخ می دهند.(5 نفر)



پاسخ می دهند.(2 نفر)
 

پاسخ می دهند.(3 نفر)

 

 

تکرار می کنند.

 

با توجه به تخته و علائم تکرار
می کنند.

 

10 دقیقه

 

نیمه مجسم

 

* شکل 4 گل را بروی تخته کلاس می کشم و تعداد آنها را از دانش آموزان می پرسم، بچه ها چند تا گل می بینید؟ (در وسط تخته می نویسم 4)

بعد روی 3 گل را خط می کشم و می پرسم، روی چند گل خط کشیدم؟ (عدد 3 را با فاصله مناسب جلوی عدد 4 مینویسم)

سپس می گویم 4 گل داشتیم، روی 3 گل خط کشیدم، حالا چند گل باقی مانده است؟ و می گویم؛

3 گل از 4 گل می ماند 1 گل

پس از اینکه جمله اخیر را چندین بار تکرار شد، می گویم؛ 3 از 4 می شود 1

و در ادامه نوشته تخته را تکمیل کرده و می خوانم؛

4 منهای 3 مساویست با 1
 

نکته: ضمن ذکر جمله بالا حتما به اعداد، نماد تفریق و نماد تساوی اشاره می کنم.





پاسخ می دهند.(4 گل)

 

پاسخ می دهند.(3 گل)

 


پاسخ می دهند.(1 گل)

 


تکرار می کنند.

 

10 دقیقه

 

مجرد (انتزاعی)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این مرحله همانطور که از نامش برمی آید روی اعداد، نشانه ها و علائم کار می کنیم، به این صورت که در این مرحله با حل تمرین ها و مثالهای بیشتر به یادگیری هر چه بهتر دانش آموزان کمک می کنیم.

اصولا در این مرحله از تدریس، از ابزار یا وسائل آموزشی و کمک آموزشی کمتر بهره می بریم و با نشانه ها، اعداد و علائم سرو کار داریم،

مثلا؛ دانش آموزان نمونه های زیر را به صورت انتخابی یا داوطلبانه روی تخته حل می کنند:

=1-5      =2-3     =4-6     =3-5    

در ادامه دانش آموزان کتابهای خود را باز می کنند و تمرینهای صفحه 78 را با نظارت معلم حل می کنند، در این مرحله اشکالات احتمالی نیز رفع می شود.

 

 

 

 

تعدادی از دانش آموزان به صورت داوطلب یا انتخاب معلم روی تخته کلاس سوالات را پاسخ می دهند.

 

 

تمارین صفحه 78 را با دقت پاسخ می دهند.

 

15 دقیقه

 

 

 

مهارتهای پایان تدریس: (10 دقیقه)

 

*جمع بندی تدریس؛ که با نوشتن یک تفریق و حل آن و توضیح نمادها و علائم صورت می پذیرد.

*ارزشیابی پایانی: در پایان درس برای اینکه مطمئن شویم دانش آموزان درس را بخوبی فرا گرفته اند، سوالاتی در رابطه با تفریق پرسیده می شود، مثلا؛ تفریق مربوط به شکل زیر را بنویس:

*برای تعیین تکلیف چند نمونه تفریق روی تخته می نویسم تا در دفتر خود یادداشت کنند و آنها را حل کنند.

 

 

رسانه های آموزشی: بادکنک، تخته کلاس، گچ، کتاب درسی، تمارین کتاب صفحه 78،

 

الگوهای تدریس: پرسش و پاسخ، سقراطی، نمایشی در مرحله ایجاد انگیزه و ...

 

مدل استقرار دانش آموزان: برای پویاتر شدن کلاس و دانش آموزان، بهتر است از روش های نوین چینش استفاده شود. چینش کلاس من به صورت حرف (U) یو انگلیسی است، که این موضوع باعث می شود همه دانش آموزان درگیر درس و کلاس شوند. در ضمن در این مدل همه دانش آموزان تخته را براحتی می بینند و سرکشی به کار آنها آسان تر است.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد